Suomalaisten yritysten auttamista Kiinan markkinalle, värivaloja, 24h kauppoja joka kulmalla, vilinää, säpinää ja kiehtovaa startup-tekemistä. Tuota oli oma arkeni ennen Kokkolaan muuttoa.
Allekirjoittanut toimi Kiinassa (2015-2019) Suomen innovaationeuvoksena ja teki yhteistyötä kiinalaisten yritysten (kuten Alibaba, Baidu, Tencent), rahoittajien, kiihdyttämöjen ja johtavien yliopistojen (kuten Tsinghua ja Fudan) kanssa ja tapasi paljon erilaisia ja kokoisia startuppeja. Päätehtäväni oli auttaa suomalaisia yrityksiä pääsemään paremmin Kiinan markkinoille ja saamaan jalansijaa valtavista markkinoista. Tätä edistettiin mm. rahoituksen turvin, softlanding-palveluilla, market access -ohjelmalla, erilaisilla tapahtumilla (mm. SLUSH Beijing- ja Shanghai -tapahtumia tukemalla) sekä erityisesti yhteistyöllä paikallisten toimijoiden kanssa.
Juuri ennen koronaa, syksyllä 2019, perheemme päätti tarttua tarjottuun ja erittäin mielenkiintoiseen tehtävään Kokkolassa – taisi olla onni matkassa kun ehdimme juuri ennen pandemiaa ja Kiinan valtavaa lockdownia pois Kiinasta. Paikallinen mediatalo Hilla Group (silloinen KPK Yhtiöt) etsi kehitysjohtajaa ja allekirjoittanut valittiin tehtävään.
Jo ensi viikoista alkaen tuli selväksi, että Kokkolan ja ehkä laajemmin Keski-Pohjanmaan seutu tarvitsee uudenlaista startup- ja ideointi-tekemistä sekä positiivista startup-“pöhinää”. Se oli osakseen uuden tehtäväni kautta tullutta innostusta hakea Hillan tekemiseen uusia ideoita talon ulkoa, osaksi omaa kaipuutani olla mukana auttamassa startuppeja ja myöskin halua olla imemässä uusia ideoita ja oppeja jatkuvasti.
En tarkalleen muista missä tapasimme keväällä 2020 ja miksi, mutta Centrian ja KOSEKin kanssa pidimme joitain palavereja liittyen ehkä tuolloin enemmän Hillan ja ko. organisaatioiden yhteistyöhön. Allekirjoittanut ehdotti Centrialta Johanna Janssonille ja Jari Isohannille, että mitä jos pistäisimme pystyyn pitchaus-kilpailun ja Hilla voisi sitten promota kisaa ja sen voittajaa omissa kanavissaan. Iso kiitos kuuluu tässä vaiheessa Vesa Pihlajamaalle, joka tuki vasta aloittaneen kehitysjohtajan innostusta uusia ideoita ja startup-tekemistä kohtaan. Alkuvaiheessa oli puheissa jopa startup-keskuksen perustaminen Hillan omistamiin tiloihin, jotka tuolloin (koronan aiheuttamana) olivat vajaakäytöllä ja siten vapaana startup-yritysten ensimetrien kodiksi. Keskusta emme koskaan perustaneet, mutta pitchaus-kilpailu oli saanut alkunsa. Tervatynnyri-nimestä en voi ottaa kunniaa, mutta olisikohan se tullut melko nopeasti Jarin suusta ja tuntui heti oikealta (ottaen huomioon kilpailun syntysijan).
Ja niin kilpailua alettiin kasaamaan ja rakentamaan. Aluksia suunnitelmissa oli, muistaakseni, kilpailun järjestäminen kasvokkain ja paikan päällä, mutta melko nopeasti korona pakotti meidät hakemaan muunlaista ratkaisua ja ensimmäinen kisa käytiinkin verkossa. Oli mahtava nähdä kuinka innostunutta tuo ympärilläni ollut porukka oli – se alun ydinryhmä Centriasta ja KOSEKista. Jo tuolloin syttyi tunne, että nyt sitä “pöhinää” ollaan hieman saatu aikaiseksi Keski-Pohjanmaallekin ja se jos mikä lämmitti allekirjottaneen sydäntä.
Tänään kun katson tulevaa Tervatynnyri-kisaa ja siihen jo nyt sitoutuneita tahoja, niin voin vain todeta, että pitchaus-kisa on tullut jäädäkseen. Toisena vuonna jo vitsikkäästi sanoimmekin, että “jo perinteinen” kilpailu on saanut jalansijansa alueen uudistajana ja uusien ideoiden äänitorvena sekä aidosti kilpailuna, jonka tarkoituksena on auttaa ideoita lentoon ja uusia liiketoimintoja todelliseen kasvuun.
Toivonkin tämän vuoden kilpailulle mitä parhainta menestystä ja toivottavasti mahdollisimman moni uusi idea saa tuulta alleen juurikin tämän kilpailun ja sen tuoman tuen kautta!
Arto Mustikkaniemi
Liiketoimintajohtaja
Market Volatility Services
Solnet Group