Karlebybon Silpa Kinnunen kommer från en entreprenörsfamilj. Även om utmaningarna med entreprenörskap och de många nyanserna av entreprenörslivet är bekanta för henne, har en dröm om att starta eget företag länge pyrt inom henne.
År 2018 tog Kinnunen examen som merkonom. Innan hon avslutade sina studier hade hon arbetat med olika uppgifter inom handelssektorn samt haft anställningar inom kundservice. Efter att ha avslutat sina studier fick hon sommarjobb i en livsmedelsbutik, men det var klart att jobbet inte skulle fortsätta efter sommaren.
– Jag har sökt jobb inom mitt område under sommaren, utan resultat. Vid det laget var det bra att minnas det råd som min mamma gav: man får arbete bara genom att arbeta.
Så Kinnunen grep tag i en jobbannons där man sökte en personlig assistent.
– Jag fick det jobbet från Deborah, och efter ett par veckor fick jag höra att det fanns behov av en kontorsarbetare på kontoret. Vid ett senare tillfälle utvidgades arbetsbeskrivningen med uppgifter inom ekonomi, och ganska snart hade jag redan ett fast anställningsavtal undertecknat. Jag fick jobb inom mitt område på ett omvänt sätt. Jag har arbetat på Debora, som Mehiläinen sedan dess har köpt, i över sex år.
Entreprenörsdrömmar har under åren då och då dykt upp och väntat på en bra affärsidé. Det verkade som om det kom som en slump när Kinnunen började följa en spannmålsfri kost och inte kunde hitta lämpliga produkter att äta i affärerna.
– Jag började baka själv när jag inte kunde hitta det i affären. Jag märkte genast att jag tänkte: ”Det här är så gott att man skulle kunna sälja det.”
Så Kinnunen började baka produkter för försäljning och sålde dem genom Reko.
– Jag funderade länge på hur jag skulle få pajerna ut till konsumenterna. Förra hösten surfade jag runt på Centria yrkeshögskolas webbplats och märkte en annons om Tervatynnyri pitchtävlingen. Jag bestämde mig för att ansöka så att jag kan utveckla min idé vidare.
Kinnunen nådde finalen som hölls i november förra året efter bedömningen av förjuryn, och där tog hon hem segern i serien för privatpersoner.
– Genom deltagandet kom jag verkligen att undersöka målgruppen, konkurrenterna och marknadssituationen. Den viktigaste nyttan jag fick från tävlingen var de kontakter som domarna förde med sig, och förståelsen på att det faktiskt kan finnas något här. Ja det var verkligen en fantastisk möjlighet att få lyssna på experternas tankar om sin egen idé.
Kinnunen uppmuntrar till att delta i Tervatynni-tävlingen om man vill utmana sin affärsidé.
– Deltagande är ingen lek, men man bör inte ta det alltför seriöst heller. Pitchningstillfället är uppbyggt så att den är behaglig och trygg. Det är bra att förbereda sig ordentligt och utmana sin egen idé med hjälp av vänner. Även om man lyssnar på andras åsikter, är det ändå viktigt att vara trogen sin egen idé.
Det har också Kinnunen varit, och nu händer det något särskilt spännande bakom kulisserna relaterat till hennes företag som heter Ruokaisa. Det kan Kinnunen dock inte berätta mer om än. Trots allt säger hon att hon går mot sina drömmar.