Att hjälpa finländska företag att komma in på den kinesiska marknaden, färgade ljus, 24-timmarsbutiker på varje hörn, liv och rörelse, och spännande startup-aktiviteter. Det var min vardag innan jag flyttade till Karleby.
Undertecknad arbetade i Kina (2015-2019) som Finlands innovationsråd och samarbetade med kinesiska företag (såsom Alibaba, Baidu, Tencent), investerare, acceleratorer och ledande universitet (såsom Tsinghua och Fudan) och träffade många olika startups i olika storlekar. Min huvuduppgift var att hjälpa finländska företag att bättre komma in på den kinesiska marknaden och få fotfäste på dessa enorma marknader. Detta främjades genom bland annat finansiering, soft-landing-tjänster, market access-program, olika evenemang (såsom att stödja SLUSH-evenemangen i Peking och Shanghai) och särskilt genom samarbete med lokala aktörer.
Precis innan pandemin, hösten 2019, bestämde vår familj sig för att anta ett erbjudande om en mycket intressant tjänst i Karleby – vi hade nog turen på vår sida när vi hann lämna Kina precis innan pandemin och den stora lockdownen. Det lokala mediehuset Hilla Group (då KPK Yhtiöt) sökte en utvecklingschef, och undertecknad valdes för tjänsten.
Redan under de första veckorna stod det klart att Karleby, och kanske i bredare bemärkelse Mellersta Österbotten, behövde ett nytt slags startup- och idéverksamhet samt en positiv startup-”buzz”. Detta var delvis tack vare den entusiasm som min nya roll medförde i att söka nya idéer till Hilla från utanför företaget, delvis på grund av min egen längtan efter att vara med och hjälpa startups, och också viljan att ständigt ta in nya idéer och lärdomar.
Jag minns inte exakt var vi träffades våren 2020 eller varför, men vi hade några möten med Centria och KOSEK, kanske mer om samarbetet mellan Hilla och dessa organisationer vid den tiden. Jag föreslog till Johanna Jansson och Jari Isohanni från Centria: ”Vad sägs om att vi ordnar en pitchtävling, och Hilla kunde sedan marknadsföra tävlingen och dess vinnare i sina egna kanaler?” Ett stort tack går till Vesa Pihlajamaa, som stöttade entusiasmen hos en nybliven utvecklingschef när det gällde nya idéer och startup-verksamhet. I början fanns det till och med prat om att etablera ett startup-center i Hillas lokaler, som då (på grund av pandemin) var underutnyttjade och därför tillgängliga som ett hem för nystartade företags första steg. Vi grundade aldrig centret, men pitchtävlingen föddes. Jag kan inte ta åt mig äran för namnet ”Tervatynnyri”, men jag tror att det kom ganska snabbt från Jari och kändes direkt rätt (med tanke på tävlingens ursprung).
Och så började vi sätta ihop och bygga tävlingen. Ursprungligen, om jag minns rätt, var planen att hålla tävlingen på plats och träffas personligen, men ganska snabbt tvingade pandemin oss att hitta en annan lösning, och den första tävlingen hölls online. Det var fantastiskt att se hur entusiastisk gruppen runt mig var – den ursprungliga kärntruppen från Centria och KOSEK. Redan då kändes det som om vi hade lyckats skapa lite av den där ”buzzen” även i Mellersta Österbotten, och det värmde verkligen mitt hjärta.
Idag, när jag ser på den kommande Tervatynnyri-tävlingen och de aktörer som redan är engagerade i den, kan jag bara konstatera att pitchtävlingen är här för att stanna. Redan under det andra året sade vi skämtsamt att den ”redan traditionella” tävlingen har fått fotfäste som en förnyare för regionen och som en plattform för nya idéer, samt som en genuin tävling vars syfte är att hjälpa idéer att lyfta och nya verksamheter att växa på riktigt.
Jag önskar verkligen årets tävling all möjlig framgång, och jag hoppas att så många nya idéer som möjligt får vind i seglen just tack vare denna tävling och det stöd den ger!
Arto Mustikkaniemi
Head of Business Area
Market Volatility Services
Solnet Group